Friday, December 11, 2009

Zakat

Happy Friday to those yang bekerja ari nih... :)

Ok, saya nak kongsi citer pasal zakat skit.
Ini realiti yang terjadi pada saya, tapi kepada yang lain saya tak tahu lah...

Korang perasan tak kalo kite bayar zakat pendapatan setiap bulan, duit gaji dalam bank kite rasa macam lambat je nak abis :P

Haa, ini yang terjadi pada saya. Dah lama terjadi cuma baru sekarang teringat nak share.

Saya memang akan bayar zakat setiap bulan tapi penah ada satu bulan nih, saya terlupa yang saya belum bayar zakat lagik. Biasanya saya bayar zakat thru Maybank2u. So setiap bulan saya akan make sure bayar ikut nisbah saya kena la. Al-kisahnya ada satu bulan nih saya terlupa nak bayar. Saya perasan duit saya cepat sangat abis. Belum gaji yang yang bulan akan datang, poket dah terasa kosong (ini sila abaikan segala bagai barang2 merepek untuk keperluan diri sendiri :P). Saya dok pelik la kan cam ner duit nih cepat abis. Then ada satu hari tuh saya tengah cek2 fail2 resit, baru perasan lupa bayar zakat yang bulan lepas. Adeh, so the next month saya bayar double la. Baru la terasa duit lambat luak. Heheh...

So hikmahnya di sini, berzakatlah anda sebab zakat menyucikan harta kita :)

Lagi satu, tak susah pun nak bayar zakat. Dalam Maybank2u pun ada sebab saya takut kadang2 kita nih lalai kan. Banyak bende lain yang dipikirkan sampai terlupa tanggungjawab diri :). So sama2 sedarkan diri sendiri tanggungjawab kita sebagai umat Islam.

Happy Friday everyone!

p/s : Yeay, esok nak gi Genting!

7 comments:

linda abu bakar said...

neli...boleh jugak kalau nak buat potongan gaji ;-)

~J.E.T~ said...

Hi linda :)

Noted! Tu la,terpikir gak nak buat potongan gaji tapinya asyik tak bekesempatan nak pegi bendahari maklumkan pada diorang. Tapi sekarang nih memang mulakan dengan bayar zakat dulu bila dapat gaji so that tak lupa dah pas nih :)

Mujur linda remind neli..nak gi pejabat bendahari lah jap lagik :)

Thanks linda!

farah said...

hmm..potong gaji memang lagi senang...farah dari start kije dah potong gaji..so x adalah masalah termiss ke apa kan...
jgn lupa zakat simpanan juga ek...
selamat beramal...hehehehe...

Anonymous said...

saya ada buat potongan gaji... ikut gaji saya 4 tahun lepas.. mmg xcukup/shot kalo kiraan sebenar skrg, dalam hal yang sama saya jugak kena byr tax yang tinggi. untuk sucikan duit yang saya dapat, saya masukkan lebih dalam tabung masjid tiap2 bulan dan bantu skolah agama membeli buku2..
saya rasa selesa buat begitu.

adakah apa yang saya buat nih betul?

saya stuju yang bayar zakat menambahkan lagi rezeki dalam pelbagai bentuk lain dari Allah Taala.

~J.E.T~ said...

InsyaAllah Anom..semuanya tengok pada niat. :) Tak berani saya nak bagi pandangan sebab lebih baik merujuk pada yang lebih arif. Tapi setahu saya, kaloniat kita betul, insyaAllah berkat duit tersebut :)

Anonymous said...

thanks for sharing.

saya sentiasa pikir benda nih.. even before/after I asked you the question. understood that you & friend are not the right person to answer.. need to refer to pejabat zakat. Saya sedikit malas... will do that later.
InsyaAllah, niat kita sentiasa betul.. segala sedekah jariah/ zakat adlh antara kita & Tuhan. Cuma kadangkala terpikir adakah saya bayar zakat kalo saya wat camni/camtu..deviate from common understanding.. kalo salah, maknaya saya perlu bayar skali lagi...

~J.E.T~ said...

tak pe anom, somehow it is good to ask rather than keep silent kan. mana tahu ada yang tahu, boleh share sama2 :)