Sunday, August 12, 2012

Rajin

Saya tak tahu sama ada orang lain ada masalah yang sama dengan saya atau tidak. Masalah saya sekarang nih adalah untuk mendisplin anak2 dengan budaya minat buku. Bukan nak suruh diorang jadi ulat buku tapi at least belek jugak lah buku 20 minit sehari.. :D

Saya masih lagi dalam proses mendidik anak saya dengan masa belajar. Saya tak kisah pun andaikata nak main je satu hari tapinya kena selit jugak la dengan sesi ilmiah bersama mama :D Payah jugak sebenarnya nak ajar anak sendiri. Hehe.. Nak ajar anak orang kadang2 lebih senang dari anak sendiri. Ada je akal masing2 nak ngelat.. Saya sabarkan aje sebab saya yakin mungkin usaha nih kalo diteruskan, lambat laun minat jugak budak2 nih pada buku. InsyaAllah.. :)

Dengan kekangan masa saya untuk keperluan diri sendiri sebagai pelajar dan buat masa yang sama perlu tumpukan pada pelajaran anak2 jugak, memang macam robot jek rasa. Harap2 dah tak lama la saya akan habiskan belajar saya nih..insyaAllah. Niat di hati memang nak tumpukan pada keluarga lepas nih. Dah ala2 lintang-pukang pun ada masing2. Heheh...

Nih contoh gambar yang jarangggggg sekali berlaku :D Kadang2 adik yang rajin, kakak lak malas. Kadang2 tertukar pulak. Payah sungguh dua2 nak duduk belajar sama2. Tapi nih saya dah nampak kesan positif skit bila diorang dah mula menunjukkan minat bila tiba jam 8 malam :D diorang dah tahu apa yang diorang kena buat masa Mama layan berita :D


Mengharapkan suasana sebegini akan kekal sehinggalah diorang sedar kenapa Mama terlalu tegas dalam hal belajar :) Teringin sebenarnya nak tengok mereka menjadi insan yang berguna sebenarnya bila besar nanti sebab saya tahu yang zaman skrg memang mencabar nak membesarkan anak2. Moga Allah permudahkan segala urusan untuk melembutkan hati mereka ke arah kebaikan..InsyaAllah :)

Doakan ya! ;)

No comments: