Friday, February 19, 2010

Nekad

Semasa entry ini ditulis, saya rasa saya masih waras lagi walaupun saya sudah hilang fokus pada pelajaran akhir2 ini....

Saya nekad untuk hantar bibik saya balik walaupun dia sepatutnya masih ada setahun lagi terikat dengan saya. Ye, saya sudah nekad.

Saya takkan bagi lagi peluang ke 5 untuknya sebab saya rasa saya dah banyak sangat kali peluang padanya untuk membetulkan segala tingkah laku yang tak sepatutnya dilakukan oleh seorang pembantu rumah.

Saya akui yang saya banyak belajar erti kesabaran dan kemaafan daripada MyPartner sebab dia adalah seorang yang sangat penyabar dan pemaaf. Tapi sekarang, saya sudah hilang kesabaran untuk memaafkan dia bagi kali yang ke 5.... Sekali lagi, saya akui yang tiap manusia punya ada kesilapan tapi andaikata kesilapan itu tak nak perbaiki, saya dah kehabisan kata2 untuk menegur...

Andaikata bibik saya dapat membaca entry ini, saya nak sangat dia tahu apa luahan isi hati seorang majikan yang saya kira sangat fleksibel selama ini dengannya ...

'Bibik....

Ibu rasa cukuplah setakat ini ibu memerlukan bibik. Ibu rasa tiap masa ibu banyak memikirkan masalah bibik dari masalah keluarga ibu. Ibu dah bagi banyak ruang untuk bibik perbaiki dan muhasabahkan diri tapi semua itu bibik sia2kan. Ye, memang ibu jenis majikan yang banyak bagi kebebasan pada bibik tapi tak bereti ibu tak perlu dihormati. Tempoh hari masa bibik menengking ibu dan bapak gara2 menegur kesilapan bibik, ibu rasa cukuplah setakat itu. Walaupun ibu dan bapak lebih muda dari bibik, tak bermakna bibik tak perlu hormatkan kami. Andaikata bibik tak nak hormatkan ibu, ibu tak kisah tapi jangan sampai hilang rasa hormat dengan bapak sebab bapak tak pernah buat silap dengan bibik selama ini...

Walaupun hati ibu berat untuk menghantar bibik pulang sebab memikirkan bibik ini ibu tunggal dan anak2 masih memerlukan wang untuk bersekolah, tapi ibu rasa kesabaran ibu cukup setakat ini. Berlinangan airmata ibu bila memikirkan masa depan bibik bila pulang nanti, tapi hati ibu agak keras kali ini untuk memaafkan bibik. Ibu tidak pernah berkira wang ringgit ibu, penat lelah ibu selama ini tapi bila segala pengorbanan ibu tidak dihargai, ibu rasa cukuplah setakat ini.... Memang ibu banyak terhutang budi dengan bibik sepanjang tempoh bibik bekerja dengan ibu, tapi semua itu akan ibu simpan sebagai kenangan yang takkan terbalas dengan wang ringgit dan moga Allah saja yang dapat membalas segala jasa bibik pada ibu sekeluarga.

Maafkan ibu... '

Sebak saya rasa masa menulis entry ini. Tapi hati saya berat untuk bagi peluang lagi padanya. Harap takkan ada dendam yang tersimpan antara saya dan bibik saya. Selebihnya saya serahkan pada Allah untuk bantu saya kembali semula ke semangat baru yang sudah hilang.....InsyaAllah.

:(

13 comments:

azura said...

u made the right decision dear. better terminate skang dari in future kita tak tau apa yang terjadik. cheer up ibu!

~J.E.T~ said...

TQ nasz! :)
baru sekarang neli rasa payahnya nak jaga sorang maid dari jaga 2 orang anak...

Fatin Helmi said...

cheer up nelly.. bykkan bersabar.. huhu.. baca entry nelly nih jadi pemujuk fatin sbb pilih jaga anak sendiri.. teringin nak kuar bekerja.. lagi2 kot2 la leh keje kat sini.. leh buat duit sikit.. tp.. syangakan anak lebih.. so better bersabar la begini dulu..

~J.E.T~ said...

fatin, terima kasih :) fatin, sebenarnya membesarkan anak2 di depan mata lagi puashati sebenarnya. neli pun kalo heemi keje besar, nak je neli berenti dok umah jaga anak2 kat umah. tapi nak buat macam mana, keadaan memaksa untuk neli bekerja. tapi bila hire bibik nih, macam2 kerenah la kena berdepan... :(

Anonymous said...

-neli & husband skrg nih di sebelah menguntungkan/merugikan? kalo lepas timbang semua perkara di sebelah merugikan - jgn sedih sgt la. Buat keputusan yg betul.
Itu yang terbaik untuk masalah ini.

- berhenti kerja dan masalah bibik 2 perkara yang berbeza. Skrg tolong husband kerja dapat pahala banyak. Kalo berhenti, boleh x husband selesai semua perbelanjaan sendiri? Kesian kat dia running sorang nanti. Kalo nanti dia suruh berenti, ikut saja-arahan boss. Skrg, Ada duit untuk bantu family sblah neli.

-Menyelesaikan masalah dgn betul mematangkan neli. Sentimental feeling bagus, tp jangan sampai mempengaruhi untuk keputusan yang xbetul..

-Camera yang cadang nak beli ni, nak monitor maid ker? Hehehe.. Xguna bagi peluang kerja jika rasa percaya dah xda. Too much consideration.. buat smart decision.

Komen Ikhlas untuk perbaik diri saya dan keluarga. InsyaAllah. Biasala nih, masalah dan pertimbangan yang betul dalam buat keputusan -mematang kan..

chue said...

InsyAllah sume ok pasni..jgn la duk sdey2,pkir sgt psl bibik nih..pasni ley focus stdy n at least xyah nk risau sgt psl risiko die nk apa2kn bdk2 sume..bknnya k jet xpnah bg pluang..da bg,die y xreti appreciate..niat die da pesong sgt dr niat asal die keje kt msia..xde guna nk tlg da..n buang ms k jet nk timbang tara baik buruk hntikn die,sian anak2 die sume..sia2 k jet duk sian kt anak2 die sdangkan mak dia duk jd xtntu hala,lupa daratan..at least, now u hav more time to think bout othr important stuff rather than thinking bout a sleazy maid..

~J.E.T~ said...

anom...
kalo ikutkan skrg, saya memang berad di pihak yang merugikan kalo berhentikan dia. Hutang dia dengan saya masih banyak sangat ~ app. 3 months salary. tapi tuh la, suka sia2 peluang yang dah banyak kali saya bagi + suka ikut kepala sendiri. memang saya tahu peel manusia nih banyak, tapi kalo dah lama bersabar dan segala kebaikan just macam take for granted, adeh...adakah perlu diberi peluang lagik? Haih!

chue dearie,
TQ! yup, kak jet tengah ikut kata hati sekarang nih. dah naik pening mikir masalah dia. kak jet sendiri pun banyak masalah lain especially my study la. nanti adik balik umah, kalo jumpa dia, leh la adik saiko2 dia sebab cakap kak jet dia dah tak ambik pusing dah. serabut sungguh!

chue said...

adik balik pn da middle of march nnt..silap2 die da slamat smpi indon da pon..tp tgk la cane,kalo die still blom balik, akanku saiko bliau shabis habisnye,biar cuak sket,gatal meghela sgguh..ahaha... :DD ayang anna.. :))

Anonymous said...

Buat problem solving decision making matrix. Final result will be the decision. Put all positives (+ve) and all negatives (-ve) -ttg maid you, how you and yur husband treat her.
Put scoring x/10. Do summation and compare +ve versus -ve.

Still sayang xnak release dia jugak, you & dia kena buat changes.
If not, you & dia akan poning.

Unknown said...

Kak Neli, Heemi da tunjuk or inform you abt the msg that I gave him ystday? (Actually, nak bgtau Kak Neli directly, lupa la plak dat i dun have ur hp no). Psal yg check out memo tu, klau nak anta maid balik. Kot tak nanti, sesia je, kita gak yg kena bayar fine.

Kebetulan my dad ckp psal dat procedure time dinner smlm..

~J.E.T~ said...

anom : thanks a lot ya for the advice ;)

Isya dearie, akak baru pas baca sms Isya kat phone heemi. Thanks for the info. I never knew about that! Actually akak sendiri pun tak servey lagi on the procedures kalo nak hantar bibik balik. Baru je dapatkan agent untuk maid yang baru. Tapi itu pun dia tak leh janji anything sebab sekarang tengah susah nak bawak masuk maid. So still unsolved problem. Haih!

Fatin Helmi said...

Nelly.. kerja besar atau tidak sbnrnya atas bagaimana kiter berbelanja juga.. kot.. pada pendapat Fatin.. Abg Helmi pun bukan la kerja besar sgt.. yg boleh Fatin katakan cukup la utk kami makan anak beranak.. buat masa ini.. kami tak berkereta.. n takde maid.. maid tak mampu kot.. and everyday kene masak sendiri.. buat kerja sendiri n berlari semua sendiri n suami sgt2 bz bekerja.. semua kiter diuji dgn ujian yg kiter boleh tempuhi insya-Allah.. sbb pada pendapat Fatin.. kalu kiter tak mampu tempuhi, kiter mati kot.. cam sakit.. kalu tak dpt tahan/lawan sakit uh.. mati la.. ujian lain.. tekanan pun.. kalu takleh tahan/handle stress leh coz mende lain n could lead to sickness n mati juga.. uhuhuhu..
Nelly kene timbang bagaimana keadaan Nelly dgn anak2 jika tade maid juga.. perhaps Nelly tinggalkan anak2 n maid at ur parents everyday so u wont worry much ker? or ur mom any time leh je g visit aka spot check what r they doing at home ker..

~J.E.T~ said...

fatin...besar jugak dugaan fatin bila kat singapura nih kan?tempat orang kan..sure kita tak selesa. Tapi tak pe fatin, semua pengorbanan nih sure akan dapat ganjarannya nanti :) cuma kita tak tahu bila ganjaran tuh akan datang kan...insyaAllah.
Neli nih pun tak tahu macam mana kalo tak de maid. Dah la belajar, heemi lak pas nih keje jauh. Adeh, mencabar gak uruskan sorang2. Nih pun tengah pikirkan alternatif sebab maid sekarang dah susah masuk malaysia. :(