Friday, August 3, 2012

Lokek

Sebenarnya saya dah lama rasa nak tulis topik nih tapi takut kurang sesuai. Lagi 1,saya takut ianya lebih kepada pendapat peribadi sebenarnya. Cuma saya ada mesej yang nak disampaikan sebenarnya....

Berdasarkan pengalaman seciput saya mengajar students sebelum nih, saya dapat simpulkan yang orang Melayu kadang2 agak susah untuk berkongsi ilmu pengetahuan. Saya kadang2 hairan sebenarnya dengan mentaliti seperti nih. Bukan ke ilmu yang kita ada nih perlu dikongsi sebab kita dapat ilmu pun dari orang sudi berkongsi ilmu. Saya sendiri pun bangsa Melayu, tapi tak bermakna kita tak boleh tegur bangsa sendiri kan :)

Ok, serius sangat la topik nih. Malas pulak saya nak ulas. Tapi saya selalu berpesan kepada diri sendiri yang Allah akan permudahkan urusan kita kalo kita boleh permudahkan urusan orang lain. Jadi pada saya, tak guna kita lokek ilmu sebab ilmu yang ada di dada takkan berkembang kalo ianya hanya tersimpan dalam dada..Ok, dah makin serius la pulak topik nih :D

Bila tengok gambar kat bawah nih, makanan yang kita rasa mungkin kita boleh habiskan sorang, tapi bila dikongsi dengan kawan, rupa2nya kita masih boleh kenyang. In fact, kawan kita pun bertambah, pahala pun dapat ;)


Banyak lagi sebenarnya saya nak ulas tapinya takut ianya makin serius plus boring untuk dibaca. Saya sebenarnya suka melihat telatah orang dan menilai secara diam2 :D Bukan apa, yang baik kita boleh jadikan panduan, yang tak elok kita cuba jauhkan :)

Moga Allah lindungi kita dari sifat sebegini..InsyaAllah :)

Xoxo,

1 comment:

Anonymous said...

Weh neli...boleh jadi mmg dia lokek ilmu atau dia sendiri tak tau tapi suka sembang kencang. Kena pandai baca watak.. Nak dikatakan sebab bangsa melayu pon buleh jugak. Ini kita sedia maklum..semua kena bantu. Apapun, pendirian ko yang ada sekarang ni betul. Tolong ja samaada bangsa kita atau bangsa lain dalam ilmu pengetahuan ni. Sentiasa niat setiap kesusahan yang kita hadapi sebelum ini, sekarang dan masa hadapan semuanya Tuhan yang tolong:) nanti kalau kita susah, kita boleh ingat dalam doa mintak supaya Tuhan tolong kita.. ko tau tak kalo mati pon ilmu bermanfaat ni at least calculate jugak... walaupon xle sehebat/banyak cam kongsi ilmu agama..