Monday, August 17, 2009

Insan bernama Ibu...

Ada satu petang, saya borak2 dengan seorang Hamba Allah pasal keluarga dia. Sedih pulak nak cerita tapinya saja nak kongsi dengan semua betapa besarnya pengorbanan seorang ibu yang sanggup merantau jauh demi nak pastikan anak2nya dapat makan serta berpakaian baru. Setelah 10 tahun ditinggalkan suami, mampu hidup dan besarkan anak2 dengan hanya berbekalkan ilmu berniaga secara kecil-kecilan. Untung harian akan habis gitew saja tanpa penah ada simpanan. Semuanya demi anak2...

Bila perniagaan makin lama makin suam2 kuku, si Hamba Allah nih pun terpaksa beralih arah mencuba nasib dengan cara yang lain pulak. Bayangkan 7 orang anak yang perlu ditanggung, mesti banyak keperluan yang perlu disediakan. Maka dia pun merantau jauh ke negara orang mencari rezeki...

Duit gaji di sini dihabiskan semata2 untuk anak2. Tiap bulan dikirim untuk keperluan anak2. Ibu mana tak sedih tinggalkan anak2 berjauhan darinya. Hari2 dihitung bila la akan pulang ke tanah air....

Disebabkan rasa kesian dan dapat merasakan kerinduan seorang ibu terhadap anak2, saya sekarang mengambil keputusan untuk benarkan dia balik raya nih untuk bersama anak2 walaupun dia hanya baru setahun 3 bulan bekerja dengan saya. Ibu mana yang tak rindukan anak2 kan....

Tapi di hati kecil saya terpikir...andaikata dia tak nak pulang balik ke sini balik macam mana ya? Mengharapkan segala kebaikan saya terhadap dia dinilai sebelum dia mengambil keputusan yang di luar jangkaan....Harap sangat bende macam nih tak terlintas di hatinya. Saya sangat berpegang pada kata2 dia yang dia akan pulang semula ke sini. InsyaAllah...

Takpelah, niat saya hanya 1. Kalo saya berada di tempat dia, mesti saya teringatkan anak2. Tak mungkin dapat tinggalkan anak2 sampai bertahun2....Semoga niat saya tidak disalahgunakan. Harap sangat dia akan pulang untuk bekerja dengan saya lagik....



Yang pasti, 2 insan kecil nih pasti akan merindui bibik terutamanya Adik la.....

Aduh, dilemmanya tak de bibik nanti. Sure saya akan penat uruskan segala2nya ;)

3 comments:

Anonymous said...

Treat dia sebagai manusia. Betullah tuh apa yang ko plan nak buat. Kalo ada rezeki, korang pon mmg baik (best employer ever?:)) InsyaAllah dia akan datang balik..

Cuba ko pegi travel 2-3 minggu, mesti ko akan rasa teringat kat anak ko punya.. ni lagilah... 1/2/3tahun kat negara org.

Who pay for flying ticket?

~J.E.T~ said...

Memang saya sentiasa treat dia as part of my family members. Sebab saya tahu apa perasaan dia bila berjauhan dgn anak2. Harap sangat dia akan balik bekerja dengan keluarga saya semula.....

Currently dia bayar guna duit dia dulu, tapi once dia dah balik ke Malaysia nanti, I will pay back 100%. That is the only way I guess to attract her to come back to me...I was thinking of bonus as well. Tapi bergantung pada rezeki dulu kot :)

p/s : actually not only my kids will miss her, saya pun kot. Sometimes if I have problem, saya suka rujuk pada dia jugak sebab dia lebih berpengalaman. And frankly speaking, I don't want to lose her :(

Anonymous said...

Bijak-bijak..