Wednesday, September 1, 2010

Masa

Yeay, saya 'rasa' saya dah kurus skit :P Skit je pun..tak banyak! Hehe... :D

Tempoh hari masa kelas mengaji, saya rasa masih banyak lagi yang saya kena belajar..dari segi sebutan, bacaan...kadang2 kita ambik mudah. Tak perasan yang kadang2 bacaan kita nih kadang2 masih banyak lagi perlu dibetulkan. Selagi kita tak belajar, selagi tuh kita takkan betulkan kesilapan diri kan....So kalo nak pandai, memang kena berguru sebenarnya. Terpanggil untuk saya kongsi soalan salah seorang ahli yang join kelas mengaji saya...

"Ustazah, kadang2 saya rasa saya tak de masa nak membaca Al-Quran. Sibuk dengan hal anak2, rumahtangga, hal2 dapur...paling sempat pun seminggu dalam sekali jek sempat baca AL-Quran..."

Saya dengar dengan teliti ulasan ustazah tuh. Lembut penegurannya. Cuma saya terpikir pada diri sendiri.. Macam mana sampai tak sempat nak baca ya? Sehari kita ada 24 jam..lama tuh sebenarnya. Baca 2 muka Al-Quran tak lama sebenarnya. Paling2 20 minit dah siap....Cuma saya terpikir yang kita sendiri kena pandai curi masa. Memang kalo dah jadi mak2 kadang2 tak sempat nak curi masa. Sembahyang pun kadang2 ada gak gangguan2 anak. Tapi seboleh2, cubalah....masa rehat di pejabat pun sempat sebenarnya daripada bergosip kan... :P *InsyaAllah, teguran untuk mengingatkan diri sendiri jugak benarnya*

Renung2 kan lah...Yang baik kita jadikan teladan...sama2 ambil ikhtibar ;)

p/s : Dah hujung2 Ramadhan skrg nih, insyaAllah lagi beberapa hari dah boleh khatam Al-Quran...syukran! :)

4 comments:

azura said...

nelly, mior selalu ingatkan kita, baca al-quran setiap hari, kalau tak dapat baca 1 page, at least satu ayat sehari pun jadik. insya-allah :)

~J.E.T~ said...

insyaAllah Nasz, heemi pun selalu ingatkan neli. So far, alhamdulillah, buat mana yang termampu. Selalunya yang sempat kat ofis je lah. ;) InsyaAllah, mana tahu masa akan datang boleh diperbaiki lagi :)

Fatin Helmi said...

nelly!! jeles nyer leh khatam.. bagus tol la nelly nih.. nelly baca sorg2 ker in grp? jeles3!

~J.E.T~ said...

fatin, jeles pada benda baik tak pe :) neli baca dalam group. alhamdullilah tinggal surah hujung2 je skrg nih. kalo baca sorang2 sure tak sempat abis :D Fatin, raya nih datang rumah neli k ;)