Monday, October 26, 2009

Apa nak jadi!?

Ok, saya ada 1 cerita yang nak dikongsi. Dah beberapa hari saya simpan cerita nih memandangkan saya agak sibuk dan tak de masa nak update blog.

Ceritanya macam nih....

Ada 1 hari nih, disebabkan saya banyak keje di lab, maka saya pun terlupa la nak makan tengahari. Sekali bila terpandang jam, rupanya dah kol 2. So saya terus terpikir makan Mc D je lah sebab sorang2 jek makan. Plus nak makan cepat2 sebab nak run eksperimen balik. So nya saya pun menuju lah ke Mc D, Serdang.

Sampai jek kat Mc D, saya tengok ramainya budak2 sekolah menengah tengah makan. Saya ingatkan saya tersilap tempat. Rasa macam makan kat kantin sekolah jek. Semua meja penuh dengan budak sekolah yang masih berpakaian sekolah. Dan saya tak de tempat nak duduk pun. Makanya, dengan tebal muka, saya mintak 1 meja kecik dari sekumpulan budak laki nih sebab diorang cuma bertiga jek. So ok lah, dapat lah saya duduk dan makan dengan tenang.

Alih2 masa tengah makan, saya terdengar kumpulan budak sekolah tuh bersembang. Sebabkan saya makan sorang, maka leh la pasang telinga dengar diorang sembang apa. Tahu tak apa yang diorang sembangkan?

A : Eh korang, aku tak tahu la cam ner nak ngorat si Ayu tuh. Aku suka la kat dia. Dah lama aku perhatikan minah nih.
B : Ala ko nih...bukan payah pun nak ngorat perempuan. Ko buat macam aku dulu. Mula2 ko kasik la adiah ke, bunga ke...bila agak2 dia dah tangkap lentok ngan ko, ko try la dia semalam. Kalo best, terpulang la pada ko nak dia ke tak. Kalo ko rasa tak best, ko tinggalkan je lah...
C : Aah, aku dulu pun buat cam tuh gak dengan Ina. Aku try semalam, last2 aku tak suka, aku tinggal lah.....


Geram tak korang baca?? Saya rasa diorang di baru jek tingkatan 3. Tapi topik diorang nih melampaui batas2 orang Islam lah. Nak2 diorang nih baru setahun jagung. Nak je saya bangun kasik ceramah kat diorang. Tapi saya malas la nak panjangkan cerita. Saya makan cepat2 dan bangun2 dari situ dengan jelingan tajam taw :P.

Sepanjang saya nak balik ke lab, otak puas la mikir cam ner la budak zaman sekarang leh jadi macam tuh ek? Mana hilang2 batas2 orang Islam yang dah diorang belajar kat sekolah? Eeee....saya ada 2 anak perempuan. Banyak mende yang saya akan buat bila diorang besar nanti lepas saya dengar sekumpulan budak sekolah tuh bersembang. Takut lah nak besarkan anak2 zaman sekarang nih....

Lagi 1, kayanya diorang nih. Balik sekolah makan Mc D. Saya dulu bawak duit ke sekolah berapa sen jek. Tuh pun saya menabung lagik. Tak penah nak membazir2. Nak makan luar sekolah, lagi lah saya tak penah mimpi....Habis sekolah, terus balik rumah makan. Lainnya budak zaman sekarang dengan zaman saya dulu.

Apa yang pasti, saya akan :-

- Hantar dan ambik anak2 saya pergi dan balik ke sekolah. Biar lah sesibuk mana saya nanti, InsyaAllah saya akan cuba yang terbaik.

- Ajar kelas tuisyen untuk anak2 saya sendiri. Memang diorang takkan berpeluang nyer lah nak tuisyen kat luar :P

- Kalo boleh, saya akan sediakan bekal untuk anak2 saya nanti. Biar diorang leh simpan duit sekolah kat tabung jek. Tak yah nak singgah2 Mc D makan2 dengan kawan2.

- Teman diorang kalo nak bershopping ke...memang takkan ada peluang lah nak kluar dengan kawan2. Takut lah ( Anyway saya dari kecik tak penah diberi peluang keluar jalan2 dengan kawan2 ke shopping complex. Nak ke mana sure dengan my family jek. Baru sekarang saya sedar kenapa bapak saya tak benarkan saya keluar sesuka hati )


InsyaAllah, niat yang baik pasti akan mendapat pulangan yang baik.

p/s : Baru sekarang saya sedar betapa susahnya nak besarkan anak2 especially perempuan. Baru sekarang saya sedar kenapa bapak saya sentiasa tegas dengan anak2 dia dulu. Nak2 anak2 dia 4 orang perempuan. InsyaAllah, mana yang baik, akan saya cuba contohi bapak saya. :)

15 comments:

najahulamani7885 said...

nauzubiLLAH...
semoga anak2 kita semua terpelihara..dan sentiasa diberi ketetapan IMAN dalam apa jua bentuk ujianNYA..

inilah akhir zaman...
nauzubiLLAH...

risau...

p/s* saya kawan isya..=) salam perkenalan...

apis585 said...

Astagfirullah....
memang menakutkan membesarkan anak2 di zaman sekarang ni...

weehuu said...

sangat selamba ye sampai xde rasa segan ngan orang sekeliling...haihhh apa nak jadik nih!!! memang sgt kontra budak2 zaman kita ngan zaman skarang ni

~J.E.T~ said...

najamani : :) salam perkenalan jugak dari saya....

Takutkan tengok budak2 sekarang. Tak de segan silu. Mana hilangnya nilai2 murni yang diterapkan di rumah dan di sekolah. Haihhh!

Apis : Kalo ada anak perempuan lagi la takut kan?Mmmm...besarnya cabaran kita nak didik anak2.

Erin : memang dah lain sekarang nih. Dulu mana ada kenderaan ke sekolah. Alih2 paling hebat pun naik basikal jek. Sekarang TZM pun leh bawak ke sekolah...Salah siapakah itew?

azura said...

ye ke nelly? horror nya citer tu!

mmg, McD kat situ sentiasa penuh. KFC pun sama. haritu nak try mkn kat rasamas baru bukak kat situ pun penuh...

Anonymous said...

Nelidya & family:
Jantung saya berdegup kencang... itulah paling saya takmau jadi pada anak2 saya jugak anak2 org lain.

Satu peringatan untuk saya & keluarga, InsyaAllah saya akan cuba buat benda yang sama untuk anak2 saya. Masa saya dulu2..mak ayah saya suruh saya pegi mgaji Quran. habis skolah makan dirumah dan pegi mengaji.. kalo kami ponteng mesti kena pukul teruk punya.. duit skolah berapa kupang saja.. mesti pegi masjid smyg ikut ayah/emak. Sampai saya rasa jakun bila saya buat benda tak elok. Di mana pegi emak selalu pesan jangan tinggal semayang... jugak didalam hati bawa mak dan ayah ke mana2..
(Semayang adalah perkara paling penting jangan lupa).

Nak makan KFC masa tuh...sungguh mimpi.
Masa deepavali, saya drive jauh turun ke TKC jumpa my youngest sister... saya pesan, untuk berjaya.. InsyaAllah adik akan dapat, tapi ingat 1) semayang jangan lupa 2) baca buku kerana Allah taala dan untuk bukti pada mak dan ayah 3) exercise.

Kita boleh ada ramai kawan,tapi kita hanya ada 1 mak & 1 ayah.

Skrg saya boleh makan apa saja yang halal saya nak... tapi yang paling saya rindu adalah masakan mak:)

thanks for sharing. Really touching

KL said...

risau lahh..byk cabaran nak didik dan besarkan anak....

thanks nelly for sharing..

nanako said...

ya allah... bole diorg ckp soh test semalam??? apa la yg dibuat agaknye tu... lagak dh mcm org besar...

neli... kite pon hrp2 sgt dpt buat mcm yg neli nk buat tu... lg satu kite kalau bole tak nak diorg skolah campur... kalau perempuan skolah perempuan je...

~J.E.T~ said...

nasz : aah, sitew memanjang penuh dengan budak sekolah kan? hairan la neli kenapa diorang banyak duit snagat makan McD bila balik sekolah. Baper ringgit ntah duit poket diorang. Yang lagi hairan siap boleh belanja awek makan lagik.

Anom : saya suka pesanan mak ayah awak tuh. Menyedarkan saya jugak! mana yang baik boleh diambil sebagai teladan. Pokoknya kita la kena tempuh cabaran yang lebih teruk berbanding mak ayah kita dulu. Tapi yang paling asas adalah didikan agama.

KL : Tu lah, risau kan? Tak pe, jadikan cerita nih panduan pada kita untuk besarkan anak2.

Nana : betul la nana. macam nak hantar sekolah bukan campur jek. Dengar je ada pakwe ke apa, mau kite rotan jek! :D

Anonymous said...

Hidup zaman mana pun... rukun agama Islam adalah sama. Batas tetap sama. Saya penah dengar ustaz cakap masa dok kat blakang2 ceramah... masa dulu org pompuan tak pakai tudung ramai...almost all... sekarang pulak yang pakai tudung ramai. Tapi dulu yang murtad/buat benda xsenonoh kureng... Tapi sekarang terlalu ramai.

(Actually bukan refer to pompuan saja, laki pon sama la)..

Paling penting didikan agama. Mak ayah mesti sentiasa doa dan usaha untuk bentuk anak2. (Nasihat untuk diri saya).

weehuu said...

tetap ada pro & cons skolah campur and sekaum je..sebab erin sendiri merasai both skul tu..salah satu attitude yg erin perasan di skul sekaum je, bila nampak laki, mak ai, x tau nak cakap camne...camtu gak lelaki yg skul sekaum je,.kes bersama kaum sejenis pun byk...bila sekolah campur memang dah terdedah ngan lelaki pompuan, so "attitude" tu kurang la sikit, tapi byk pulak kes2 lain..in the end both sama je...

Jgn salahkan jenis sekolah or apa, sebab sekolah berasrama penuh, sekolah agama pun ada kes2 buang anak, sedangkan diorang tu selected student...

apa yg erin terfikir skarang ni, rasanya paling penting (selain yg kak neli cakap) ajar anak tu perasaan malu, especially anak2 girl ni.maknanya even diorang umur 3-4 tahun jgn biarkan diorang senang2 berbogel or tunjukkan alat sulit diorang pada orang lelaki termasuk ayah mereka...bila dah besar sikit, dah paham everything, terangkan kat anak2 kesan2 if x jada diri (lebih kurang pendidikan seks di rumah la). ada parents yg malu nak bercakap pasal ni ngan anak2 but for me memang penting...

p/s: anak lelaki or perempuan sama2 kena didik ngan betoi. anak perempuan takut dirosakkan orang, anak lelaki pulak takut merosakkan orang...

~J.E.T~ said...

anom : pasal bab2 bertudung nih, memang saya rasa ramai yang pakai sebab trend jek. ikutkan kawan walhal niat di hati tak tahu lah macam mana. sebab masalah moral sekarang nih banyak melibatkan yang betudung. naik malu pada yang bukan Islam.

erin : hehe...lain orang ada lain pendapatnya akak rasa.akak dulu pun sekolah Sultanah Asma, perempuan semua. Rasanya kurang la akak tgk gejala kurang sihat nih. Tapi bila masuk MRSM, bercampur dengan laki, yang akak perasan yang paling ketara adalah akak jadi pemalu sebab tak penah bercampur dengan lelaki.orang lain akak tak tahu macam mana.hehehe...
aah, betui2! anak perempuan ke, laki ke, dua2 kena jaga :)

weehuu said...

akak malu ngan abang erin kot...huhuhuhu...xde kaitan langsung :D

Fatin Helmi said...

huhu nelly.. rupanya ramai juga parents yg strict ye.. fatin ingat kan mama abah fatin je yg strict yg amat.. dulu, kecik2 lagi tak pakai tudung takleh kuar rumah.. bgn lambat solat subuh kene rotan.. huhu.. sape boys telefon rumah nak ckp ngan fatin.. siap la kene interview cam polis.. sah2 tak call dah.. nak g rumah kawan? nak berjalan? lagi laa.. boys hantar surat.. fatin yg kene marah basuh teruk2.. smpi masa kecik tak suka budak laki ade la.. hehehhe.. tp bak kata abah fatin.. nak jaga seorg anak perempuan nih.. susah n teruk drpd jaga 100 ekor kambing.. huhu.. dulu selalu rase tensen je abah nih sama kiter ngan 100 ekor kambing lak.. tp rupa2 ade sbb napa abah kata gitu.. tp nelly.. kalu 3 anak perempuan dijaga elok, kawin n hidup elok2.. ibu bapa itu insya-Allah leh dpt syurga.. insya-Allah.. wallahualam.. quite a nice topic u bring out here..

Unknown said...

Neli...insyaAllah, didik dgn akhlak yg terbaik eh? Nak comment sket bab "apa yg pasti, saya akan" tu...just to highlight to you the real situation that might happen (supaya kita bersedia & dpt mendidik dgn baik):

- memang boleh hanta n amik, but kena monitor whether dia masuk skolah ke tak. N whether dia masuk class ke tak after dat. N ape dia buat dlm class. Seskali tu, jadi la bestfriend ngan cikgu skola or bestfriend ngan ur kid nye bestfriend. Coz klau bebdk ni respect u, dorang akan segan ngan u n klau anak u buat mende tak elok sket, dorg ngan rela hati akan inform u (coz da jadi kat my hubby's anak buah, whereby kengkwn anak dia jadi segan kat my hubby's sista. They all informed her abt the negative stuffs yg anak dia buat so dat dia leh tegur anak dia. Fyi, beza antara mak n anak tu is only 19 years).

- Class tuisyen tu mmg super membazir. If ur kid can really concentrate in the class, finish all her homeworks and study regularly, i.e. revise the subjects regularly, tuition is definitely a waste, a big NO NO. Tu da jadi trend je. Home tutor by the parents pun actually unnecessary, just concentrate, revise regularly, send to good school.

- Bekal? Silalah tgk citer Papadom (yang masih ditayangkan) coz at one stage, anak2 ni akan jadi mcm tu (tanak bwak bekal gie skolah da).

- Teman shopping? Sgt best..tapi d best is to be ur kid's bestfriend. SO, regardless whether dia kuar wif other friends ke ape ke, sume dia akan citer wif u. Any updates - u'll be the first to know, but make sure u equip urself wif the latest technology, etc. If nanti ur kids da besar, beli magazines, etc, bwak2 la baca skali so that u tau whats the latest update in "their world".

Papehal pun, good luck Neli....wif "didik"ing ur 2 lil cute gals...[ bab nih, tlg aaaa jgn bergantung 100% kat Heemi...kang ntah pape plak jadi nyer kang..jk.ehhehehhe....=) ]