Tuesday, October 27, 2009

Kain putih

Masih berkenaan cerita di bawah sebab saya masih lagi tak puas hati dengan budak2 zaman sekarang.

Pada pendapat saya la kan, akar umbi untuk bentuk anak2 adalah didikan agama. Memang betul tanggangjawab kite untuk sediakan keperluan fardu ain anak2, tapi ia takkan bermakna kalo kite just hantar anak2 ke kelas agama sedangkan kite sendiri tak leh nak tunjukkan contoh yang baik. Rotanlah dia bila dia tak semayang, tegurlah dia jika dia silap, dan sentiasa doakan kebaikan anak2 agar dia akan menjadi manusia yang berguna nanti....

Contohnya kite leh tengok kejayaan anak2 yang datangnya dari keluarga yang kurang senang. Apa yang saya dengar, kebanyakan akan bercakap "Saya hanya mampu berusaha dan redha dengan keadaan keluarga yang serba kekurangan. Yang lain2 saya hanya mampu berserah sepenuhnya pada Allah". Maknanya memintalah kita pada Yang Satu. So bagi saya, didikan agama tuh sangatlah penting. Jangan asyik kejarkan duit atau harta dunia sedangkan amalan untuk dibawa ke akhirat nanti kita abaikan. Saja saya nak berpesan pada diri sendiri jugak!

Lagi satu, bagi saya la, semua ini terjadi disebabkan wang yang disalurkan ke darah daging kita jugak. Adakah duit atau harta yang kita cari selama nih memang berkat?Seberkat mana harta2 kita kalo kita kedekut untuk bersedekah, berzakat.....Ini pun peringatan untuk diri saya jugak!

So, sebagai parents pada zaman sekarang, apa yang penting adalah asas agama yang kukuh untuk diturunkan kepada anak2. Tak guna kalo anak2 terer cakap Omputih sedangkan ilmu agama kosong. Seelok2nya seimbangkan lah ilmu dunia dan ilmu akhirat. Ini pun peringatan untuk diri saya jugak!

Masih belum terlambat lagi andaikata sekarang nih kita banyak betul lalai ilmu akhirat nih. Sama2lah perbaiki diri masing2 memandangkan cabaran kita semakin besar sekarang nih. Bak kata pepatah..."Anak2 itu umpama kain putih. Kita la yang bertanggungjawab untuk mencorakkannya. Kalo kita corakkan dia dengan warna hitam, maka hitam lah dia. Kalo kita corakkan dia dengan ukiran yang indah, maka cantiklah dia :)"

2 comments:

KL Mai said...

setuju!!!

Anonymous said...

Jadilah anak yang baik pada mak & ayah dan
Jadilah ibu bapa yang baik pada anak2.
Baseline utk anak2 adalah kita.

Kalo skrg kita berebut harta pusaka, xhormat mak ayah... esok2, anak buat benda sama...