Monday, November 23, 2009

Gaduh

Naper anak2 kecil suka bergaduh ek?
Saya sampai dah tak tahu nak buat macam mana bila tengok anak2 saya bergaduh...
Tak tahu nak menangkan sapa...
Nak marah Kakak, kadang2 Adik yang suka cari pasal.
Pendek kata saya dah tak larat nak dengar pergaduhan antara dua insan nih...Serabut rasa kepala!
Bibik saya kata petuanya cuma "Letakkan bersama tali pusat anak2 pada satu tempat"..Wallahualam.

Saya dok rasa mungkin sebab Kakak dapat adik cepat sangat. So sentiasa jeles pada Adiknya kalo saya main dengan Adik.
Alasan yang kukuh jugak tuh.
Suka tengok anak2 orang lain boleh berkawan baik.
Tapi diorang nih bukannya setiap masa bergaduh. Ada jugak masa2 baiknya.
Tapi bila dua2 berbaik, saya lak rasa tak kena sebab selalunya memang bergaduh jek :P

Sapa2 ada petua tak?



Wajah nakal masing2. Ada jek benda yang nak direbutkan... Pening kepala saya :P

11 comments:

weehuu said...

ada lagi ke tali pusat diorang tu??? huhuhuhu

JustinBebel said...

Sayang...lupa nak cakap...malam semalam..sebelum Umaira tidur...dia Sayang Hana...Siap cakap "Sayyyang Adik"..Sayang Hana kat perut

Unknown said...

Neli...tak sure la betul ke tak. Tapi, my dad pun penah mention the same thing. When I tanya kat mana dia letak, he said, rahsia but yeah, dia letak semua anak2 punya skali. So that anak2 akan rapat bila besar nanti.
In my case, nak kata true, tak sure sgt aaaa. Tapi, myself n my younger sis jadi rapat when da bsar. Adik bradik lain semua mmg rapat since they were young. My case dlu, I sgt tak suka adik meniru ape yg i buat, pakai (coz beza 7 years, bayangkanlah..we pakai baju sama when I was in form 2 and dia standard 1). But papa said, dia tgk myself as a mentor and kengkdg gado tu jadi terlampau normal n parents tend to jauhkan we all to certain extend. So, bila da besar, terasa gap tu and we all dgn sendirinye jadi close.

nanako said...

neli.. kite letak aaqil+alyaa nye tali pusat dlm satu pouch yg sama, tp ada gak masa diorg gaduh ada masa diorg ok.. kecik2 mmg lumrah kot...
pastu petua yg mak kite ada ckp, patutnya abg/kakak pijak uri adik sblm ditanam ( just jejakkan kaki kt uri tu, bkn pijak secara ganas :D )

lizahyasin said...

neli, iman n irfan pun selalu gaduh n berebut toys:) My personal opinion, its normal for small kids to act like that sebab diorang tak paham the concept of adik beradik lagi.Jadi kite kena play important role consistently explain to them eg: cam toys kena main sama2.I agree we need a lot of patience tapi insyaAllah they'll learn.cam kite dulu2 gak :) Looking at the positive side, in a way, our kids are building up their skills to mix around in a bigger community nanti masuk school insyaAllah they'll survive. :) In summary this is part of the phases that we need to go thru in raising our kids.So, don;t worry ya!

ANAKIRANA said...

gaduh adik beradik tu yg meriah tu,,,hehe tapi sakit kepala jugak la kan tengok

saya pon tak da idea nk bagi...nnt akan menyusul anak2 sy lak nnt...skrg adik masih kecik lagik .

~J.E.T~ said...

terima kasih semua...
memang bak kata lizah,we need a lot of patience. tapi sampai satu tahap, saya rasa cam tertekan pun ye.mungkin sebab saya belajar sama, pastuh anak2 lak suka gaduh depan saya. Depan ayah diorang baik je. Depan saya je masing2 suka tunjuk perangai. kadang2 macam sedih,mana la silap saya....

aah, beli barang sekarang nih semua kena beli 2. beli 1 sure rebut. pening pala la! baru anak 2 dah pening, belum 5 lagik. kagum la tengok mak saya leh besarkan anak2 tanpa ada rasa tekanan mental :D

shaheera said...

alamak..tali pusat aisya x de..jatuh masa dia dlm hospital kene jaundice...

weehuu said...

kalau perhati betoi2 tangan kakak tu, kat lengan si adik...nak mencubit gamaknya...hehehhehhe

~J.E.T~ said...

sha, tak pe, mintak doa je anak2 nanti baik antara satu sama lain :)

erin, aah, tangan kakak tuh menjalar je nak cari ruang nak usik Adik dia. pantang tengok Adik tak menjerit, suka giler sakat Adik dia.

p/s : cam ner agaknya kalo dua2 lelaki. sure lagik pening :D

weehuu said...

kakak erin both anak die lelaki. si abang tu xde la kacau si adik tu, tapi kacau mama die je...sebab jeles mama die pegang adik...mama die hanya utk die saja...tapi tu tanda2 awal tu...hahahaha...beza umur pun lebih kurang je ngan anak2 akak je