Thursday, September 10, 2009

Bonus

Oh saya tak dapat bonus tahun nih :P

Tak pe lah, saya tumpang bonus MyPartner jek lah..Itu pun kalo masih ada lagik :P

Anyhow, saya pun tumpang gembira bagi pihak staf sokongan yang dapat wang saguhati daripada kerajaan. RM500 pun dah kira memadai untuk menyambut hari raya...Janji ada kan!

Well done to Cuepacs yang sangat mengambil berat tentang kebajikan kakitangan awam... :)

Bak kata MyPartner, mintak je selagi boleh mintak...dapat ke tidak itu bergantung kepada pertimbangan pihak kerajaan :)

Saya ada kenal sorang staf sokongan kat pejabat. Anak dia 5 orang. Husband dia pulak keje tak menentu. Dia penah cakap kat saya yang gaji dia tak sampai empat angka pun. Bila kerajaan bagi bonus kat kakitangan sokongan, terus saya teringatkan keluarga dia. Golongan macam nih lah perlu kita utamakan dalam pemberian wang kerajaan kan....Mesti tersenyum kegembiraan dengan wang saguhati nih. At least, kurang bebanan skit dalam menyambut hari raya dan untuk keperluan anak bersekolah nanti. Saya pun tumpang gembira :)

K lah, sama2 kita menyambut hari raya nanti dengan penuh kesederhanaan ye.

Saya memang tahun nih berazam nak sambut dengan penuh kesederhaan. InsyaAllah...

p/s: Dah tak nak bazir2 macam tahun2 sebelum nih. Insaf! :P

10 comments:

azura said...

entry bonus ni hangat ni nelly.. kang ada lagi orang berdebat tak puas hati kakitangan kerajaan dapat bonus *LOL*.

btw it's not bonus, it's called bantuan kewangan this time. jadik la...rm500: rm250 untuk raya dan rm250 untuk budak2 masuk sekolah nanti. tapi sikit sangat bagi yang berkeluarga besar. tapi, again nasib baik ada..alhamdulillah :)

~J.E.T~ said...

aah nasz, isu sensitif la :P

tu la, alhamdulillah dengan wang saguhati tuh walaupun neli tak dapat. At least ada insan lain yang lebih akan rasa gembira di hari raya nanti :)

Anonymous said...

err bukan ke kakitangan kerajaan yg bisingggggggg sgt bila x dpt bonus?(bukannya org BUKAN kakitangan awam yg jeles & bising bila kakitangan awam dpt bonus, sebab kalau private xde effect pon if gomen dpt bonus ke x..).rasanya org gomen tu yg sgt kecoh bila x dpt bonus.tau nk berbelanja je dlm kepala hotak tu. kalau dpt bonus tu pkir nk beli itu ini,padahal kalau xde duit bonus tuh xde pulak nk beli??? saye ni kakitangan kerajaaan jugak yer..saya malu bila kakitangan kerajaan kecoh2 sgt psl bonus, mcm kebulur sgt kalau xde bonus tu.padahal kalau dpt pun, bukannya bnyk bebenor punn...habis sgt 2 bulan gaji..jika difikirkan balik, kalau tiap2 bulan kita dgn disiplin menyimpan $200 (contoh), hujung tahun dh dapat $2400.takke lebih manis rasanya dari asyik tension pening kepala bila govt x nak bagi bonus??

~J.E.T~ said...

sama2lah kita manfaatkan bulan Ramadan dengan mengeratkan silaturahim sesama umat, dan menghindarkan perbalahan sesama kita..insyaAllah! Mana yang baik boleh kita ambil jadikan teladan, mana yang kurang mintak jadikan sempadan...insyaAllah :) sama2 lah beringat...

Anonymous said...

tunggu je la budget 2010 ujung bulan 10 nanti..kot2 ada bonus...tapi rasanya xde kot...sama cam tahun lepas...kalau ada syukur, kalau xde nak buat camne...redha je la...

JustinBebel said...

Salam Anom..mcm nilah..cuepacs menjalankan tanggungjawabnya membela kakitangan awam. dia mintak akhirnya dapat jugak walaupon tak diketogori bonus...
Eh kalo andaikata usaha diorang awak pon dapat bonus kan...awak suka jugakkan...tak yahlah tipu diri sendiri.
SAYA CABAR AWAK KALO AWAK BETOL-BETOL GENTLE TAK MEMERLUKAN BONUS...SILA BAGI BONUS YANG AWAK BAKAL DAPAT BILA-BILA NANTI KAT BADAN KEBAJIKAN...

Anonymous said...

Eincik Tarzan,insyaallah jika ada lebih rezeki dimasa hadapan saya akan pastikan ianya digunakan di jalan yg baik..bersedekah adalah salah satu cabang kebaikan, tapi ianya bukan THE ONLY cabang kebaikan..& kebaikan yg dilakukan tidak harus dicanang ke seluruh alam, biar tangan kanan memberi, tgn kiri tidak menyedarinya..after all, BERKAT tu yg paling penting.apakah kakitangan kerajaan skrg telah terlalu bnyk kehilangan berkat diatas rezeki yg diperolehi, sampai kan kita begitu taksub, marah & emosi bila BONUS yg diharapkan itux menjadi kenyataan?? saya tidak memerlukan bonus bukan kerana saya punya bnyk wang/harta benda, tetapi saya tidak memerlukan bonus utk membuatkan saya berasa "kaya" dengan kehidupan saya..

Xyrus said...

alahai... udah2 le pasal BONUS tu. Yang aku tau suma org suka bonus, tak gitu? Aku keja swasta company kecik jadi aku tak pernah harap bonus tapi syukur sgt bila dapat - so far at least setahun sekali dpt le gak sebulan gaji walaupun timing nya tak ikut raya ataupun akhir tahun. Also, memberi motivasi utk terus berikan yg terbaik. Sekurang2nya bonus tu dpt la bercuti sikit dgn family ataupun belanja anak bini and tak lupa melabur & saving. Nama pun bonus, kalau dapat ikut suka le nak buat apa, regardless keje kerajaan or swasta.

Aku sokong dan berpendapat bahawa bonus memang patut diberi kepada pegawai kerajaan sekurang2nya setahun sekali - untuk memberi motivasi dan melegakan bajet tahunan. Bukan utk rasa jadi 'kaya'.

Kalau kita berfikiran seperti majikan yg profesional & bertimbang rasa, bonus memang patut diberi every year at least once, especially bila syarikat ada keuntungan tahun tu. Saya rasa kerajaan sebagai majikan takde masalah dalam hal keuntungan.

Extra: Aku kurang setuju tuduhan terhadap pegawai kerajaan suka berbelanja itu ini. Double standard tu - kalau pekerja swasta takde plak org tuduh mcm tu.

JustinBebel said...

Wahai Anom...saya tanya direct question...tidak perlu berfalsafah dan bertazkirah..awak suka ke tak dapat bonus ?

Saya tak kisah pun cabang-cabang kebaikan...bla..bla..bla... berkat...bla..bla...bla...bla...

Boleh tak cakap awak ni kerja apa? lagi senang bagitau awak ni sapa.

Anonymous said...

ok lah tu..sudi kongsi kesusahan dan kesenangan bersama2 staf sokongan mcm kami nie.." semoga anda mendapat rezeki dari allah melalui channel lain puler." thank's'- ROBOT