Tuesday, September 29, 2009

Grrr!!!!

Saya sungguh G.E.R.A.M!

Kenapa?
Sebab bibik saya sepatutnya balik sabtu lepas, tup2 dia call kata nak balik selasa iaitu ari nih. Tetiba petang semalam call balik kata balik Isnin minggu depan. Grrr!!!

Apa dia ingat saya nih surirumah ke tak de keje lain nak buat??!!!!

Jadi saya terpaksa tebalkan muka jap lagik nak call supervisor saya mintak tambah cuti yang mana saya sangat tak suka buat bende macm nih. Grrrr!!!

Keje di lab berbukit2 nak disiapkan. Grrrr!!!!!

Jadi ari nih mood saya adalah GERAM! Grrrr!!!

Apa yang tengah terlintas di kepala sekarang ialah :
- akan potong gaji dia tanpa belas ihsan
- akan potong cuti dia tanpa belas ihsan

Rasa macam majikan yang kejam jek :D

Sebut pasal bibik, nih ada satu citer pasal bibik umah bawah saya. Semalam masa saya tengah bagi anak2 saya makan kat beranda, tetiba dia datang kat saya mintak kirimkan duit ke indonesia. Saya pelik la naper suh saya. Dia kata dia tak cayakan majikan dia. So saya pun ok la sebab niat nak tolong jek la. Alih2 dalam kol 2 petang cam tuh, saya dengar majikan umah bawah naik angin dengan bibik dia. Siap kena tampar semua la bibik tuh. Mau rasanya lembik bibik tuh dibuatnya sebab memang jelas saya dengar dia kena marah. Saya dok syak bibik tuh mencuri sebab duit yang dia kasik kat saya tuh bukannya sikit. RM1800 dan semua duit kertas baru. Sekarang nih saya dalam dilemma nak pulangkan duit tuh balik ke bibik tuh sebab saya tak nak terlibat lah kalo dia mencuri. Tapi masalahnya macam mana saya nak pegi jumpa dia ek? Aduhla...macam2 masalah la dengan jiran negara seberang nih. Grrr!!!

Nota untuk diri sendiri : Banyaknya masalah yang datang bertimpa2 :(

9 comments:

weehuu said...

rasanya better akak bgtau jiran akak tu bibik tu suruh akak post duit 1800 tu. kena bgtau amount skali. cam x logik je bibik tu kumpul sebyk tu.mana nak tau kot2 betoi bibik tu curi duit majikan.

~J.E.T~ said...

tu la..pagi tadi dia datang jumpa akak tanya pasal duit tuh. akak nak pulangkan balik duit tuh tapi dia tak nak. nangis2 suh akak poskan. nih mau akak kena cakap dengan majikan dia nih....tak abis dengan masalah akak sendiri, ditambah lak dengan masalah orang lain...Grrr!

farah said...

hmm..alamak nelii..bibik tangguh2 cuti ke???ni yg tak best ni...
bukan apa, ramai gak kes yg farah dgr dok postpone2 cuti but lastly x nak balik langsung!!jgnla mcm tu ek..susah kita dibuatnya...
alamatnya anak2 kena hantar nurseryla...

pasal bibik bawah umah tu better nelli g jumpala tuan rumah tu and say somethingla..takut bibik tu buat2 citer lainlak..diorg ni bukan leh percaya sgt..pandai buat2 citer utk selamatkn diri diorg...

harap2 bibik neli tu betui2 la balik next week..lama gak neli kena cuti tu...

maid farah pun nak balik pertengahan buln 10 ni..dia kata nak balik 3 hari jerr..tp tak taula kan..doa2 jerla dia betui3 balik 3 hari..klu x senasibla kita..dah cuti farah x ada dah ni!!!huhuhuu...

~J.E.T~ said...

farah, neli tak rasa dia tak balik. Memang dia akan balik setahu neli. Nih semua sebab salah kawan dia sebab beli tiket lambat. Tup2 dia pun terpaksa la lambat jugak. Nih cerita dari dia la..kalo dia tipu, memang tak leh nak kata apa la...

Serabut giler rasa cuti lama2. Anak2 pun dah semacam je nih manja diorang. Nak pegi bilik air pun melalak nangis tak leh tinggal. Jenuh la bila mula keja nanti.

Neli memang sangat mengharapkan dia balik la...kalo tak, tak tahu apa nak jadi. Tapi yang pasti, Neli tahu nak salahkan sapa :P

Anonymous said...

Ada cara lain tak kalau bibik xbalik? Fikir cara lain.

Banyak kes tuan2 rumah di KL yang sudah kehilangan bibik dan terpaksa cari yang lain. Ada sudah bosan fikir pasal ni.

Pandangan saya:
Perlu bersedia menerima kemungkinan ini lebih awal supaya xtension dan sentiasa tenang. Kalau dia datang balik mmg rezeki dia dgn kita. Kalo dia tak balik ada hikmah untuk satu family.
Buat apa nak, kalo orang mmg xnak:)

pasal duit bibik lain, kena jumpa owner dan bertanya khabar.. pause jap dgr response owner..kalo keadaan mengizinkan baru bagitau yang dah dapat RM dari bibik tuh..
masa pause itulah kita boley at least predict apa yang terjadi. Owner mesti respect kat korang punya as neighbor.

Kak Sal said...

I experienced the same thing twice.

Agreed with Anonymous, be prepared for the worst. ur case is extremely common nowadays. bibik went back to their home country and never come back.

Many reasons e.g. she didnt happy working with u, very tiresome handling ur active children, we pay them low, we control them too much... Cause and effect factor.. Maybe we are the cause that made this thing happened?

Why dont start to look for other alternatives now? Probably start to survey any nursery.. Hopefully ur kids are easy to handle...

cha said...

la..tu bibik yg pelakon tu ke?mcm2 cite betul..tp cha rasa better jet p jumpa rozie tu sb takut kang jd kes polis ke apa..lgpun yg salah tetap salah..bibik pulak mcm2 hal pulak yg jadi..lain kali jet paksa dia jugak naik flight..bleh bli tiket pegi balik je..jet doa n tawakal je la semoga dia betul2 balik next week..

Jan said...

banyakkan bersabar jet. mesti ada hikmah di sebalik dugaan yang menimpa.

cuba cari ikhtiar lain. selebihnya jet doa dan tawakal.

~J.E.T~ said...

anom : Saya masih mengharapkan bibik saya balik semula bekerja dengan saya...

Kak Sal : Memang saya penah dengar kes2 macam tuh tapi saya sangat mengharapkan ianya tak terjadi pada saya. Tapi kalo by Ahad nih masih tak de berita gembira, memang terpaksa gak la cuba alternative lain. Sekarang nih masih menggunung harapan saya..kalo boleh nak bibik balik lah semula keja dengan family saya.

Cha : Aah cha..bibik artis. Tapinya Jet dah pulang balik duit tuh kat dia.

Jan : Tuh la..doa dan tawakal jek sekarang nih moga2 dia balik semula bekerja..