Thursday, April 1, 2010

Pendapat

Nih ada satu kisah saya saja nak ceritakan. Tapi cerita nih last 2 weeks punya. Saya tak berkesempatan nak share kat sini. Nih tumpang tengah boring nih, saya taip la jap.

2 minggu lepas saya didatangi jiran nak mintak pendapat pasal anak dia nak lanjutkan pelajaran. Saya ok jek kalo bab2 nak bagi motivasi, pendapat, kata2 semangat sebab saya jenis suka tengok anak Melayu berjaya walaupun kadang2 saya sendiri rebah dengan semangat yang saya ada. Tak pe, sharing is caring kan ;)

Anaknya pandai. SPM dapat 9A. Bangga saya dengar sebab dia datang dari keluarga yang ramai adik-beradik. Nak2 anak Melayu lak kan..lagiii laa saya bangga :) Kisahnya dia tak tahu nak pilih apa untuk sambung belajar nanti. So tanya la pendapat saya.... saya senang jek. Saya tanya apa interest dia...dia kata dia minat 'Industrial Design'. Good choice la bagi saya...Then saya pun cakap la apa yang saya tahu pasal Industrial Design nih....apa course outline dia, yada, yada and yada..... lama taw sesi perbincangan serius :D. * Saya rasa la kan, saya nih jenis suka bagi motivasi/semangat kat orang, tapi untuk diri sendiri, hanya Allah je lah yang tahu... :P *

Lepas dah abis cakap ngan anak dia, maknya lak tanya saya apa course yang senang nak cari keje. Saya pun bagi la cadangan...senang nak bagi cadangan sebenarnya sebabnya anaknya nih budak pandai. InsyaAllah, saya kalo student2 pandai nih memang saya bagi cadangan yang susah2 skit la kan. Cerah masa depan.... Cadangan saya nih memang out la dari interest dia. Dah mak dia dok suh ikut cadangan saya lak :) Terus rasa bersalah...... Haih!

Apa yang saya nampak kat sini...anak2 sentiasa pikir apa interest dia tapi mak ayah sentiasa pikir apa pekerjaan yang menjamin masa depan kan... Tapi bila pikir2 balik, memang ada betulnya naper parents kita pikir macam tuh. Contohnya macam saya dulu, saya nak sangat jadi Interior Designer. Saya memang minat profession nih tapinya my parents la rasa cam tak leh nak agak masa depan saya nanti :D So nya alih2 ambik engineering sebab bapak saya suka saya ambik engineering. Saya ikut jek....Dan alhamdulillah, berkerjaya jugak lah :) Bersyukur dengan rezeki yang Allah bagi..... Tapi yang tak seronoknya, andaikata la tak menjadi, mesti mak ayah yang dipersalahkan...Macam dalam iklan tv tuh. Haih!
*Kagum jugak saya lepas dia kata dia minat Industrial Design. Saya rasa saya dulu cam terkebil2 jek nak sebut apa saya minat. Heheh *

So end up, saya biarkan diorang decide sendiri dan bawa2 berbincang. And I did share my past experience dan harap2 ianya membantu. *Tapi last2 saya dah menghala ke pendapat mak dia lak :P Sure tensi anak dia :D Hehehe..... Sebab saya rasa ada betulnya cakap mak dia.*

So apa yang saya nak sampaikan kat sini, mak ayah kita sentiasa pandang ke depan walaupun ada sesetengahnya tak bersekolah tinggi. Berkat restu dari mak ayah tu sebenarnya yang penting untuk kita harungi masa depan. Bagi saya lah, mak ayah senang hati, insyaAllah kita pun senang hati nak belajar kan. Benda yang susah pun nampak senang je sebab dada terasa lapang :)

Jadi, mulai skrg, saya dah kena pikir lah nanti Umaira dengan Rihanna nak jadi apa kan? Haih..hehehe...tak kot...I will give them space to think about their future. Budak2 makin pandai, InsyaAllah diorang mampu buat wise decision.....Saya cuma mampu menasihat dan mendoakan yang terbaik untuk anak2 saya :) InsyaAllah...... ;)

Amin....

5 comments:

apis585 said...

tapi kan nelly...dah dewasa (ecehh) ni i think between career prospect & interest, i would give in to interest. sbb dia yg nak belajar, bersengkang mata, berpenat lelah. kalau xminat susah sket lahh (tp kalau bdak pandai cpat catch up xde problem).
agak tensen bila org kata, jgn amik course tu nanti xde kje. dia ke yg buat ketentuan rezeki org tu? its all from Allah...

~J.E.T~ said...

hehe apis...buah fikiran yang matang dari apis..ececeh :)

tapikan apis,yang si anak nih dia pun tak berapa sure jugak apa yang ada dalam industrial design. Bila neli cakap satu persatu, macam tercengang pun ada.
Mak dia pulak neli nampak macam suka anak dia ambik engineering. Cerah masa depan dia kata. Since anak dia pun pandai kan, so neli cakap ada baiknya gak kalo try engineering ke, medic ke...memang, kalo buat mende yang kita tak suka, memang rasa susahnya nak selesaikan... tapi macam neli cakap tadi lah, budak nih pandai+rajin...so insyaAllah boleh kot. Nak2 dia tak leh nak bayangkan apa keje dia nanti, tu yang neli bagi gambaran skit tuh. Mak dia lak terus nampak yang senang nak dapat keje je sebab anak dia perempuan....

hehe,pening gak la..tapi last2 neli tanya mak dia, dia kata anak dia nak ambik biomedic. Alhamdullilah...*tersenyum sorang2*

Anonymous said...

for me, let him select...
industrial design gaji mahal skrg.. tak banyak expertise.. mau score ja.. tapi xbanyak industri nak pakai dimalaysia except yang buat research..

budak tuh mungkin terkedu sbb dia sendiri pon xexplore apa itu industrial design...

engineering masuk offshore:).. kalo electrical/mechanical nih.. besa2 ja.. again kalo masuk mesti score..

nak yang lebih terjamin... ambik medic... laki kurang perempuan ramai.. hah nih best..score + cari bakal terus... hospital banyak... kurang doktor... ukm this year, got 12 male versus 60 female.

saya dulu2 lah cita2 nak jadi doktor.. yang silapnya, lepas spm try pegi hospital.. konon2 nak tunjuk caring.. end-up lemah smgat... tengok darah terus pening...berpusing2.. terus xambik.. cancel cita2..

walhal skrg tengok doktor banyak pmpuan, jambu pulak..okay ja dgn darah.. need experiences & hands-on.. hmm...rugi2..

for this, Beri dia membuat pilihan yg terbaik.. dgn doa mak ayah..

~J.E.T~ said...

tu la anom, saya cuma boleh beri nasihat, selebihnya memang saya biar dia yang pikir sendiri :) harap2 dia dapat kejar cita2 dan berjaya di masa depan. saya pun tumpang bangga walaupun cuma sepatah dua je bagi nasihat...
*bangganya tengok anak Melayu berjaya*

Anonymous said...

thumbs-up!