Monday, March 15, 2010

Cupcakes anyone?

Only now I have time to update my blog. As promised before, so here goes the whole story of Umaira's 1st attempt in baking and decorating cupcakes. Yippiee!

Why I choose baking? Because :

- It helps to foster their imagination in which develop their right brain.
- It helps to develop their self esteem and enhance individual focus and concentration.
- It helps to strengthen little fingers, hands and wrists in which will help them later on in holding pencil :)

And lots more I guess... ;)

OK, can I just picture tale?... Here are the photos taken throughout the baking session :) Kelas ini diadakan di Shah Alam dan sekiranya ada yang berminat nak join in group, saya leh arrangekan buat kat rumah saya pulak ;) Mana la taw kan :)

Nih gambar sifu Zaida sedang menunjukkan cara2 untuk membuat cupcakes. Kak Zaida nih memang sangat pandai buat kek. Saya dah banyak kali request buat baking kelas untuk saya tapi dia kata dia tak berani. Suka saya tengok semua hasil tangan Kak Zaida nih. Kak Zaida nih sebenarnya kawan baik kakak saya masa belajar kat sekolah Sultanah Asma. Oh lupa, ada jugak kak Marsuhaila ngan kak Zafira. Semua2 tuh kawan kakak saya. Tapi biasa la, kalo dah jadi kawan kakak saya, for sure kawan saya gak :) Hehe...lama betul tak jumpa diorang nih.

Yang kelakarnya saya rasa bukan takat Umaira jek yang belajar masa kelas nih, saya pun join jugak :) Teehee...simple dimple rupanya nak buat cupcakes nih sebenarnya....


Setelah adunan dah siap, tiba pulak masa untuk memasukkan adunan ke dalam cawan. Kakak memang serius jek masa buat nih. Bagi tumpuan sepenuhnya :P. Saya suh dia pakai apron pun dia tak nak sebab seolah2 menggangu dia. Fokus2 :D :P


Yang paling berceloreng tuh adalah hasil tangan Kakak ye :D Tapi tak pe, janji dia nak follow apa yang cikgu ajar pun dah kira ok :) Dah siap semua, kek pun dimasukkan ke oven untuk dibakar selama 20 minit..


Sementara nunggu kek siap dibakar, so ada la light refreshment untuk dimakan. Sambil2 tuh, anak murid semua dah lari main mainan di ruang tv :P Tinggal lah mak2nya je yang dok gossip kat meja. Ngeh2!


Lepas kek dah siap masak, semua menuju ke ruang dapur untuk belajar buat icing pulak. Yang kelakarnya semua nak ikut kepala sendiri. Nak taruk warna hijau la, merah la....cikgunya layan ajer :P

Bila icing dah siap, tibalah masa untuk menunjukkan kreativiti masing2 di atas kek. Masa nih memang semua suka sebab ada macam2 design leh letak. Bentuk star la, manik la, smarties la...Dengan saya2 pun sibuk numpang try. Teehee :D Kakak memang suka la picit2 piping bag tuh. Habis segala ekseseri dia letak atas kek tuh :D


Comot kan meja bila siap :P Tapi tak pe, semua enjoy ;) Ini lah hasil tangan jari2 kecik pada hari tuh. Bagi saya la masih boleh bagi 5 bintang la untuk diorang sebab masih kecil lagi. Walaupun comot kalo ditenung dekat2 tapi tak pe, still nampak unique ;)


Inilah hasil tangan kakak Umaira :) 2 lagi kek dia dah selamat telan... Cantik kan? Teehee :D (Tapi kalo tengok dekat2, memang scary la nak makan :P)


Kejap je masa berlalu. Sedar2 dah 2 jam setengah dah :) Kakak pun dah penat. On the way balik ke rumah, Kakak tido keletihan :) Mama dia pun penat sebab melayan telatah Kakak sepanjang kelas tuh....

p/s :
Saya rasa saya kena banyak cari aktiviti hujung minggu yang seumpama nih untuk anak2 saya so that tak de la diorang bosan sepanjang minggu duduk rumah kan :P.

5 comments:

che zaid said...

Thx for coming Jet. Hope u and Umaira have a great session last Saturday...Thx 4 the support.
Really appreciate that...

MUMMY said...

huishhh bestnya kakak buat cupcakes.. nanti kakak pergi lagi kay belajar dengan auntie buat kek lapis.. hehe.. ehem2.. maknya pun apa lagi.. rajin2lah masuk dapur bakar cupcakes.. kata dah tengok demo kannnn....

KAKAK SARAH said...

mesti best kan kakak buat cup cake..

~J.E.T~ said...

Kak Zaida : No problem ;)

Mummy : boleh la pas nih buat cupcakes pulak. tapi sedap ke idak itew belakang kira ye :D

Kakak Sarah : Memang best taw! :)

ILikePaperCutting said...

sangat menarik and lots of colors and butterly fun.