Tuesday, March 2, 2010

Lil Adik

Please bear in mind ye ini adalah entry mengenai anak2 saya yang semakin membesar...How I feel so proud having them in my life :)

Yeay, Adik dah pandai cakap sekarang nih. Mama sangat suka sebab dah boleh jadi teman sembang Mama selain Kakak. Tiap masa ada jek bende nak ditanya. Tapi yang paling kelakar kalo dia borak ngan Kakak. Tak tahan dengar. Sure saya akan buat2 sembunyi sebab saja nak dengar 2 orang nih sembang. Kalo ada saya nanti, sah2 topik ke laut. So ni antara perbualan Adik dan Kakak semalam....

Situasi 1

Adik : Kakak, apa tuh? ~sambil tuding jari ke gambar yang kakak sedang lukis~
Kakak : nih Ultraman
Adik : Apa tuh?
Kakak : Ultraman
Adik : Apa tuh?
Kakak : Ultraman ~masa nih muka kakak dah menunjukkan muka bengang jek~
Adik : Apa tuh?
Kakak : Diam lah..Huh! ~sambil lari ke tempat lain sebab dah bengang ngan Adik asyik tanya soalan yang sama :P ~

Situasi 2

Kakak : Adik, adik sayang kakak?
Adik : Hayang
Kakak :
Naper Adik sayang kakak?

Adik :
Kakak otti (otti = naughty)
Kakak :
Adik sayang kakak banyak mana?
Adik : Hayang Kakak! ~sambil kiss pipi Kakak~
Kakak : Adik, kan Kakak tanya....Adik sayang kakak banyak mana?
Adik : Hayang Kakak!
Kakak : Ish Adik nih, kakak tanya sayang banyak mana....MAMA,TENGOK ADIK!!! ~terus ngadu kat saya Adik tak jawab soalan~

Kelaka rasanya 2 orang nih. Kadang2 saya balik keje, kepala serabut dengan keje, bila borak ngan Kakak + Adik, hilang rasa tensi saya. 1st time Adik tanya saya soalan penuh, terus saya hiba peluk2 dia. Tak sangka Adik dah besar :P

Nih perbualan antara Adik dan Mama...

Adik : Mama, mama asak ape? (asak = masak)
Mama : Mama masak goreng ayam. Adik nak makan ayam?
Adik : Nak (sambil ngangguk2 kepala dia) :)

Terasa macam anak2 saya dah besar je bila dah bole menjawab apa yang saya tanya. Biarpun Adik just cakap simple words, tapi bagi Mama sudah cukup untuk menggembira Mama sebab Adik dah maju setapak ;) Suka nya Mama....

Yang membakar semangat saya untuk kerja keras setiap hari ialah tiap kali saya nak pegi keje, saya mesti dilambai dan diberi ciuman oleh anak2. Selagi anak2 saya tak bangun, saya memang takkan gerak ke kerja :P Tu yang selalu lambat jek :P Tapi tak pe, kalo tak, saya sure tak leh concentrate buat keje....Sebab tu saya sangat menanti kata2 dari Kakak dan Adik sebagai pembakar semangat di siang hari :

Kakak : Bye2 Mama...Kakak sayang Mama! Muuuaaahhh ~sambil lambai2 tangan buat flying kiss~

Adik : Bye Mama...Hayang Mama! ~sambil goyang2 tangan~

Seronoknya Mama rasa sebab anak2 Mama sudah besar :)
Heavennnnn :)


5 comments:

Anonymous said...

budak-budak baru dapat mulut memang suka bercakap. mesti comel adik ulang cakap 'apa tu'. huhu...
berapa umur adik sekarang? neli memang nak 2 orang anak je ke? sebab panggil adik kan....

chue said...

hayang hanna :DD

~J.E.T~ said...

anom : aah, adik nih baru dapat mulut. tu yang bercakap jek keje :) umur dia setahun 7 bulan. oh saya nak tambah anak lagi nanti, insyaAllah. saja jek panggil dia Adik :)

chue : :)

shaheera said...

comel nyer...bagus arr diorg x mengamuk akak gi keje..saya nie almost tiap2 hari aisya ngamuk bila sy nk gi keje..sampai nk pergi pun sedey jer..rasa bersalah tp kene paksa diri gak..

~J.E.T~ said...

sha, kalo isnin ngan selasa akak memang payah skit nak gi keje sebab dah spend 2 ari hujung minggu dengan diorang. bila nak gerak ke keja memang nangis je la. tapi hari lain ok je :)

Sedihkan nak gi keje kalo anak2 nangis? Akak pun jenis tak sampai hati tinggal nangis2 gitu. Biasanya akak pujuk dulu la sebab masa keja akak agak fleksibel. Kalo macam sha, sure sayu je kena gerak jugak ke keje. Tak pe lah, keadaaan memaksa kita macam tuh kot. Esok2 bila diorang dah besar, sure paham naper kita terpaksa tingalkan diorang ;)